Україною ратифіковано основні міжнародні документи у сфері забезпечення прав дітей та прав людей з інвалідністю, згідно зі світовими стандартами освіти, соціального захисту та охорони здоров’я. Стаття 24 Конвенції ООН про права людей з інвалідністю, визначає обов’язок держави щодо реалізації інклюзивної моделі освіти.
Інклюзивна модель освіти передбачає отримання освіти учнями або студентами з інвалідністю та учнями або студентами з особливими освітніми потребами, в умовах коли вони навчаються в загальному освітньому середовищі за місцем свого проживання.
Переваги інклюзивного навчання:
- Усуваються бар’єри в системі освіти та системі підтримки дітей з особливими потребами.
- Батьки залучені до процесу навчання.
- Діти з особливими освітніми потребами отримують можливість для нормальної соціалізації, розвитку своїх сильних сторін і талантів та подальшої інтеграції в суспільство, вступ до професійних та вищих навчальних закладів.
- У дітей з особливими освітніми потребами формуються соціальні компетенції для налагодження дружніх стосунків з ровесниками у школі та поза її межами; моделюються належні способи взаємодії з колективом.
- Створюється атмосфера спокійного прийняття відмінностей інших людей.
Нормативно-правові акти щодо забезпечення безбар'єрного доступу до закладів освіти та організації інклюзивнго навчання
- Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю
- Регламент ЄС № 305/2011 Європейського Парламенту та Ради
- Національна стратегія із створення безбарєрного простору в Україні на період до 2030 року
- Закон України "Про освіту"
- Будівельні норми (ДБН) і державні стандарти (ДСТУ)
- Санітарний регламент дл закладів загальної середньої освіти
- Державний стандарт початкової освіти
- Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти
- Концепція Нової української школи
- Порядок організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти
- Порядок забезпечення допоміжними засобами для навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти
- Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти
- Примірне положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти
Реалізація права дітей з особливими освітніми потребами рівного доступу до якісної освіти вимагає забезпечення безбар'єрного доступу до закладів освіти та організації безпечного інклюзивного освітнього середовища.
Забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти, обов’язок створення і утримання мережі закладів освіти та їхніх філій покладається на органи місцевого самоврядування.
Навчання та виховання осіб з особливими освітніми потребами, зокрема тими, що спричинені порушенням розвитку та інвалідністю, здійснюються за рахунок коштів освітніх субвенцій, державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі з урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі розвитку.
В разі необхідності підвезення до закладу освіти і у зворотному напрямку забезпечується за кошти місцевих бюджетів, у тому числі із забезпеченням доступності відповідного транспорту для осіб з порушенням зору, слуху, опорнорухового апарату та інших маломобільних груп населення.
Забезпечення безперешкодного доступу до будівель та приміщень ХГ № 42 дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, зокрема тих, що пересуваються на візках, та дітей з порушеннями зору
Усі основні приміщення закладу мають природне освітлення. Світло на робочі місця падає ліворуч. В навчальних приміщеннях враховано такі вимоги: стіни світлих тонів; меблі, столи – кольору натурального дерева; стелі, двері, віконні рами – білі. З вересня по травень у приміщеннях рівень освітлення підвищується за допомогою штучного освітлення світлодіодними лампами. У закладі дотримується повітряно – тепловий режим. Приміщення обладнані системами центрального опалення та вентиляції, що забезпечують сприятливі мікрокліматичні умови внутрішнього середовища. Чистота повітря у закладі забезпечується регулярністю вологого прибирання, використанням всіх видів провітрювання (наскрізне, кутове, однобічне).
ХГ № 42 готова до дообладнання, а у разі, коли наявні будівлі, споруди та приміщення закладу освіти неможливо повністю привести у відповідність з потребами учнів, здійснюється їх розумне пристосування, що враховує індивідуальні потреби та можливості таких учнів, зазначені в їх індивідуальній програмі розвитку.
Наявність | Відсутність |
---|---|
Забезпечено рівноправний, без обмежень, підхід до будівлі | Можливість використання пандусів |
На відкритій індивідуальній автостоянці біля закладу освіти виділено не менше 10% місць, але не менше одного місця для паркування транспорту осіб з інвалідністю | Контрастне маркування на прозорих вхідних дверях |
Наявність кнопки виклику на рівні 80 см від землі | Безперешкодний доступ з ґанку до приміщень першого поверху |
Сходи мають безпечну конструкцію, є неслизькими | Система засобів орієнтації та інформаційної підтримки |
Предмети інтер’єру в коридорі не ускладнюють пересування маломобільних груп населення | Поручні сходів суцільні і з обох боків |
Рельєфні позначення поверхів на верхній або бічній поверхні поручнів перил | |
Облаштування кабіни туалету загального користування для відвідувача на кріслі колісному | |
Зона відпочинку для маломобільних груп населення, зокрема осіб на кріслах колісних, на кожному поверсі закладу освіти | |
Фізкультурно-рекреаційна зона в приміщенні | |
Фізкультурно-рекреаційна зона на прилеглій території | |
Ресурсна кімната |
Забезпечення необхідними навчально-методичними і наочно-дидактичними посібниками та індивідуальними технічними засобами навчання
Особам з особливими освітніми потребами освіта у ХГ № 42 надається нарівні з іншими учнями.
Особа з особливими освітніми потребами – особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту.
Для навчання осіб з особливими освітніми потребами застосовується навчання з використанням дистанційних технологій або за формами, що враховують їхні потреби та індивідуальні можливості.
Підтримка в освітньому процесі – підтримка, що надається здобувачам освіти постійно або тимчасово та передбачає створення для них сприятливих для навчання умов у закладі освіти, а також здійснення додаткових заходів, спрямованих на подолання їх освітніх труднощів.
Адаптація | Модифікація |
---|---|
передбачає зміну характеру представлення навчального матеріалу, не змінюючи зміст навчання: через пристосування освітнього середовища, адаптації навчальних підходів, навчальних матеріалів, стратегій, технологій навчання і оцінки, які відповідають індивідуальним особливостям, потенціалу учня для забезпечення його розвитку, кореляції кінцевих досягнень його навчання із загальноосвітньою програмою | трансформація характеру представлення навчального матеріалу шляхом зміни освітніх цілей, змісту, концептуальної складності навчальних завдань, технологій оцінювання для конкретної дитини у відповідності до її потенціалу (у тому числі – шляхом використання інших підручників, інших матеріалів, виконання інших завдань тощо) |
Стратегії, спрямовані на допомогу особам з ООП засвоювати той самий навчальний зміст, що і їх однолітки з N-розвитком | Стратегії, спрямовані на допомогу особам з ООП навчатися за власним індивідуальним маршрутом |
Передбачають такі ж навчальні цілі для осіб з ООП як і у однолітків | Передбачають відмінні (інші) навчальні цілі дітей з ООП ніж у їх однолітків |
Засоби, матеріали, технології спрямовані на забезпечення можливості особам з ООП засвоювати навчальний зміст разом з однолітками | Засоби, матеріали, технології спрямовані на забезпечення можливості осіб з ООП брати участь у навчальній діяльності разом з усіма, але засвоювати навчальний зміст відповідно до індивідуальних цілей |
Зміст навчання дітей з ООП відповідає змісту відповідного року навчання | Зміст навчання для осіб з ООП не відповідає змісту відповідного року навчання |