НОРМАТИВНА БАЗА


Професійний розвиток працівників

Професійний розвиток – процес цілеспрямованого формування у працівників спеціальних знань, розвиток необхідних навичок та вмінь, що дають змогу підвищувати продуктивність праці, максимально якісно виконувати функціональні обов’язки, освоювати нові види професійної діяльності, що включає первинну професійну підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації працівників відповідно до потреб виробництва.

Ст. 59 ЗУ Про освіту від 05.09.2017 № 2145-VIII Професійний розвиток та підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників
  1. Професійний розвиток педагогічних і науково-педагогічних працівників передбачає постійну самоосвіту, участь у програмах підвищення кваліфікації та будь-які інші види і форми професійного зростання. Заклади освіти, в яких працюють педагогічні та науково-педагогічні працівники, сприяють їхньому професійному розвитку та підвищенню кваліфікації.
  2. Підвищення кваліфікації може здійснюватися за різними видами (навчання за освітньою програмою, стажування, участь у сертифікаційних програмах, тренінгах, семінарах, семінарах-практикумах, семінарах-нарадах, семінарах-тренінгах, вебінарах, майстер-класах тощо) та у різних формах (інституційна, дуальна, на робочому місці (на виробництві) тощо). Педагогічні та науково-педагогічні працівники мають право підвищувати кваліфікацію у закладах освіти, що мають ліцензію на підвищення кваліфікації або провадять освітню діяльність за акредитованою освітньою програмою. Результати підвищення кваліфікації у таких закладах освіти не потребують окремого визнання і підтвердження. Педагогічні та науково-педагогічні працівники мають право підвищувати кваліфікацію в інших суб’єктів освітньої діяльності, фізичних та юридичних осіб. Результати підвищення кваліфікації педагогічного (науково-педагогічного) працівника у таких суб’єктів визнаються окремим рішенням педагогічної (вченої) ради. Умови і порядок визнання результатів підвищення кваліфікації у таких суб’єктів визначаються відповідно до частини шостої цієї статті. Вид, форму та суб’єкта підвищення кваліфікації обирає педагогічний (науково-педагогічний) працівник.
  3. Педагогічна (вчена) рада закладу освіти на основі пропозицій педагогічних (науково-педагогічних) працівників затверджує річний план підвищення кваліфікації педагогічних (науково-педагогічних) працівників (з відривом чи без відриву від освітнього процесу).
  4. Підвищення кваліфікації є необхідною умовою атестації педагогічного працівника та враховується під час обрання за конкурсом на посаду науково-педагогічного працівника.
  5. Загальна кількість годин, відведена на підвищення кваліфікації педагогічного (науково-педагогічного) працівника, що оплачується за кошти відповідних бюджетів, визначається законодавством. Кошти на підвищення кваліфікації педагогічних (науково-педагогічних) працівників отримує заклад освіти, який розподіляє їх за рішенням педагогічної (вченої) ради закладу освіти. Підвищення кваліфікації педагогічного (науково-педагогічного) працівника може фінансуватися засновником закладу освіти, закладом освіти, в якому він працює, педагогічним (науково-педагогічним) працівником, а також іншими фізичними та юридичними особами. На час підвищення кваліфікації з відривом від освітнього процесу в обсязі, визначеному законодавством, за педагогічним (науково-педагогічним) працівником зберігається місце роботи (посада) із збереженням середньої заробітної плати.
  6. Порядки підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, включаючи порядок оплати, умови і порядок визнання результатів підвищення кваліфікації, затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Рамка безперервного професійного розвитку вчителів

Рамка є путівником для планування подальшого професійного розвитку для покращення педагогічної майстерності вчителів. Цей документ об’єднує професійні цінності, фахові уміння учителя та життєві уміння.

Цей інструмент можна використовувати для вимірювання рівня професійної компетентності вчителя. Рамка містить чіткі дескриптори та показники (критерії) професійної діяльності вчителів різних кваліфікаційних категорій, які можуть допомогти зробити процес атестації вчителів об'єктивним та прозорим. Рамку було адаптовано до використання не тільки для атестації учителів англійської мови, але і для вчителів усіх предметів.

Окрім того, що Рамка є путівником у розвитку професійної майстерності учителів, вона може бути основою для атестації та сертифікації учителів.

Учителі використовують Рамку для:
  • рефлексії власної професійної діяльності;
  • визначення професійних потреб для вибору змісту, видів та форм післядипломної освіти;
  • планування власного професійного розвитку та здійснення самоосвітньої діяльності.

Для цього:

  1. Використовуючи дескриптори відповідної кваліфікаційної категорії, проаналізуйте свої професійні уміння у таких сферах діяльності: «Планування уроків та курсів»; «Розуміння учнів»; «Організація уроку»; «Евалюація та оцінювання навчальних досягнень»; «Знання предмета»; «Керування власним професійним розвитком».
  2. Проаналізуйте результати та визначте сфери, які варто розвивати (тобто Ваші відповіді: «потребую удосконалення», «не вмію/не застосовую»).
  3. За потреби, зверніться за допомогою до колег або адміністрації школи.
  4. Продумайте та складітть план дій щодо свого професійного розвитку.
  5. Якщо Ви бажаєте підвищити свою кваліфікаційну категорію, проаналізуйте свої уміння, користуючись дескрипторами наступної категорії.
  6. Складіть план дій відповідно до результатів аналізу.
Адміністрація навчального закладу використовує Рамку для:
  • моніторингу професійної діяльності вчителів та їхнього професійного розвитку;
  • надання рекомендацій вчителям щодо розробки, реалізації та удосконалення програми власного професійного розвитку;
  • підготовки та реалізації програми атестації вчителів.

Для цього:

  1. Використовуючи дескриптори відповідної кваліфікаційної категорії, проаналізуйте професійні уміння учителів у таких сферах діяльності: «Планування уроків та курсів»; «Розуміння учнів»; «Організація уроку»; «Евалюація та оцінювання навчальних досягнень»; «Знання предмета»; «Керування власним професійним розвитком».
  2. Проаналізуйте результати та визначте разом з учителями сфери, які варто розвивати (тобто відповіді учителя: «потребую удосконалення», «не вмію/не застосовую»).
  3. Надайте рекомендації учителям щодо плану їхнього професійного розвитку.
  4. Під час атестації проаналізуйте уміння учителів, використовуючи дескриптори відповідної кваліфікаційної категорії.

Інструментарій для вимірювання професійних компетентностей педагогічних працівників

Орієнтовний план підвищення кваліфікації працівників на 2024/25 н.р.
/Files/images/2024_25/Орієнтовний план підвищення кваліфікцаії 001.jpg
Кiлькiсть переглядiв: 271