Соціальний паспорт дітей
пільгових категорій ХЗОШ № 42 станом на 05.09.2022
Соціальний статус | Кількість учнів |
---|---|
Діти-сироти | 5 |
Діти, позбавлені батьківського піклування | 0 |
Діти з малозабезпечених родин | 0 |
Діти, реєстрація народження яких здійснена відповідно до ст. 135 Сімейного КодексуУкраїни (зі слів матері) | 22 |
Діти з багатодітних родин | 29 |
Діти-напівсироти | 19 |
Діти з інвалідністю | 12 |
Діти, якімають статус осіб, постраждалих внаслідок аварії на ЧАЕС | 1 |
Діти військовослужбовців, працівників правоохоронних органів, журналістів, шахтарів, які загинули під час виконання службових обов’язків | 0 |
Дітей учасників бойових дій в зоні АТО / ООС | 11 |
Діти, які виховуються у сім'ях, де батьки мають інвалідність | 0 |
Діти, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів | 2 |
Загальна кількість дітей із родин внутрішньопереміщених осіб (ВПО) | 13 |
Всього | 114 |
Соціальний захист - це система заходів, спрямованих на відновлення зовнішніх соціально-економічних, політичних, медико–екологічних, правових, психолого–педагогічних умов, які забезпечують на сучасному рівні виживання і розвиток дітей, на подолання ситуації, коли дії окремих осіб чи інститутів наносять безпосередню шкоду здоров’ю, психічному, моральному, інтелектуальному розвитку дитини.
Основні завдання соціального захисту дітей у школі:
- створення сприятливих умов для фізичного, психічного, соціального і духовного розвитку дітей, забезпечення їх правового та соціального захисту;
- допомога в розвитку творчих і потенціальних здібностей дітей;
- соціальний захист дітей пільгового контингенту.
План роботи з учнями пільгових категорій
- Ознайомлення працівників школи з нормативними документами, що регулюють законодавство в галузі охорони дитинства.
- Оновлення банку даних дітей пільгових категорій та постійно поповнювати його.
- Залучення учнів пільгового контингенту до занять в гуртках та секціях спортивного та художньо-естетичного напрямів.
- Проведення обстеження матеріально-побутових умов проживання дітей пільгових категорій та дітей , які стоять на обліку.
- Посередництво в організації забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування Єдиним квитком та Єдиним електронним квитком «Е-ticket», карткою Харків’янина.
- Посередництво в організації забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування за рахунок фонду загального обов'язкового навчання: одягом, взуттям, шкільними канцелярськими товарами; подарунками до Дня захисту дітей, Дня Святого Миколая та свята Нового року тощо.
- Посередництво в організації забезпечення безкоштовним гарячим харчуванням у шкільній їдальні (діти-сироти; діти, позбавлені батьківського піклування; діти з малозабезпечених родин; діти учасників АТО/ООС, діти ВПО, діти, які мають статус дитини, що постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів).
- Забезпечити проведення медичних оглядів дітей пільгових категорій під час планових оглядів дітей школи медичними працівниками відповідних медичних установ.
- Проводити профорієнтаційну роботу серед дітей пільгового контингенту, контролювати працевлаштування цих дітей після закінчення школи.
- Оздоровлення учнів пільгових категорій у пришкільних таборах.
- Консультації батьків дітей пільгових категорій з питань соціального захисту.
- Забезпечувати дітей пільгових категорій безкоштовними квитками до театрів, цирку, музеїв тощо.
- Проведення заходів щодо профілактики булінгу, суїциду, конфліктів, правопорушень, пропусків занять без поважних причин, ЗСЖ, насильства тощо.
- Проводити роботу щодо роз’яснення батькам/опікунам про необхідність своєчасного отримання паспортів по досягненню 14-річного віку та РНОКПП з дітьми пільгових категорій.
- Аналізувати стан забезпечення житлом й майном дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
- Проводити у консультативну та діагностичну роботу з дітьми пільгового контингенту, надавати рекомендації батькам та вчителям.
- Проводити акції «Милосердя» по збору речей (одягу, канцтоварів, іграшок, книжок тощо) для дітей пільгових категорій, які навчаються в школі.
- Залучати дітей пільгових категорій до участі в шкільних та районних конкурсах дитячої творчості, спортивних змаганнях, інтелектуальних турнірах, олімпіадах тощо.
- Організувати лекторій правових знань щодо роз’яснення дітям пільгових категорій та їх батькам/опікунам норм сучасного законодавства з охорони дитинства.
- Організувати роботу шкільних психологів з учнями пільгового контингенту.
- Здійснювати зв’язок зі службою у справах дітей виконкому, управлінням освіти з метою координації дій щодо роботи з дітьми пільгового контингенту.
- Інформувати органи опіки і піклування ССД про дітей, які залишилися без піклування батьків.
- Проводити з метою соціального захисту дітей пільгових категорій шкільні акції, присвячені пам’ятним датам.
- Забезпечити участь дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, випускників 9 та 11 класів, у районних заходах.
- Розглянути питання про підсумки роботи щодо соціального захисту дітей на нараді при директорові.
- Збір інформації про зайнятість у канікулярний період учнів, які перебувають на різних формах обліку.
- Проведення консультацій "Психологічна підтримка в умовах кризових ситуацій" з батьками, вчителями та дітьми. Надання рекомендацій, порад.
Виявлення та соціальний супровід сімей, які потрапили в складні життєві обставини (СЖО).
Складні життєві обставини (СЖО)– умови, що негативно впливають на життя дитини, стан її здоров’я та розвиток (інвалідність, тяжка хвороба, безпритульність, перебування у конфлікті із законом, залучення до найгірших форми дитячої праці, жорстоке поводження тощо), установлені за результатами оцінювання потреб дитини та її сім’ї у соціальних послугах
З метою своєчасного виявлення, влаштування та надання необхідно соціальної допомоги чи підтримки сім’ям, які опинилися в складних життєвих обставинах соціальний педагог керується наступною нормативно-правовою база:
- Про організацію надання соціальних послуг
- Про соціальну роботу з дітьми та молоддю
- Про запобігання та протидію домашньому насильству
Особи/сім’ї, які мають найвищий ризик потрапляння у СЖО через вплив несприятливих зовнішніх та/або внутрішніх чинників (вразливі категорії населення):
- сім’ї, у яких дітей відібрано у батьків без позбавлення їх батьківських прав;
- сім’ї, де триває процес розлучення батьків і вирішується спір між матір’ю та батьком щодо визначення місця проживання дітей, участі батьків у їх вихованні;
- сім’ї з дітьми, в яких тривала хвороба батьків перешкоджає їм виконувати свої батьківські обов’язки;
- сім’ї з дітьми, де батьки є трудовими мігрантами;
- малозабезпечені сім’ї з дітьми, які втратили можливість виконувати свій виховний вплив через певні обставини;
- сім’ї, у яких діти систематично самовільно залишають місце проживання;
- жінки, які виявили намір відмовитися від новонародженої дитини;
- неповнолітні одинокі матері;
- особи з-поміж дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування;
- сім’ї, дітей з яких влаштовано в сім’ю патронатного вихователя;
- внутрішньо переміщені особи тощо.
Основні вразливі категорії:
- Жорстоке поводження з дитиною.
- Загроза життю або здоров’ю дитини.
Пріоритетним завданням та мотивом до дій, які покладаються на заклади освіти у вищезгаданих документах є первинна і основна роль закладу освіти (тобто школи) щодо своєчасного виявлення дітей та їх сімей, які опинилися в складних життєвих обставинах чи умовах.
Саме невідкладне і правильне реагування класного керівника з соціальним педагогом дає можливість конкретно з’ясувати суть причин складних життєвих обставин в яких опинилася дитина та її сім’я. І ні в якому разі не замовчування виявлених соціальних проблем дитини, сім’ї та акумулювання цих проблем в школі, терміново інформувати відділ освіти про виявлених дітей; здійснювати їх облік; своєчасно оформляти особові справи дітей; організовувати роз’яснювальну роботу з батьками/ опікунами з питань охорони прав дитини; проводити обстеження матеріально-побутових умов проживання дітей, які потрапили в складні життєві обставини; залучати дітей до гурткової роботи; проводити індивідуальну, профілактичну роботу; здійснювати постійний контроль за відвідуванням учнями школи; проводити бесіди та консультації для дітей та їхніх батьків/опікунів.